Midden in Utrecht, aan de Oude Gracht, zit ik een boterham te eten op een bankje op een bolle brug. De zon schijnt en onder mij varen waterfietsen, rondvaartboten en kano’s. Het is een stukje Utrecht wat ik nog nooit had gezien. Een oude wijk met mooie huizen. Mooi, vanuit het oud en historisch zijn.

Naast me staat tegen het bankje een grote vuilniszak. Erin een van mijn schilderijen. 50×50. Het stelt een gezicht voor, maar dan eentje zonder ogen, neus, oren en mond. Het komt uit de serie over Oblivion, een expositie vorig jaar. Over hoe mijn voorouder eruit zou moeten zien, en over hoe ik zal worden herinnerd over honderden jaren. Zo dus: er moet iemand zijn geweest, maar hoe die er precies uit zag dat weten we niet meer. Vergetelheid.

Ik heb die nazomer dag op pad. Mijn uitdaging: zoek een nieuwe galerie. Een galerie die mijn kunst kan en wil gaan vertegenwoordigen. Dat is nog niet zo eenvoudig! Immers, er zijn veel redenen waarom het die dag niet zou gaan lukken. Vind ik wel een collectie waarin mijn kunst zou passen? Zitten die galeriehouders wel op mij te wachten? Hebben ze uberhaupt wel plaats? Vinden ze me niet lastig, en hebben ze liever klanten in hun galerie? Is mijn kunst wel goed genoeg in hun ogen? Vind ik het vertrouwen in galeriehouders? Gunnen ze een wildvreemde kunstenaar een plaats in hun collectie?

Zoveel vragen, en ik ben nieuwsgierig op zoek naar antwoorden. Ik had bij de VVV een plattegrond met alle galeries in Utrecht en pep me op om, voor mijn doen best brutaal, langs te gaan met een schilderij in mijn handen. Ik loop als eerste binnen bij galerie Morren. Een galerie met een mooie collectie gevestigd in een fantastisch grachtenpand. Ik kijk eerst geïnteresseerd naar de kunst en spreek kort met iemand die de galerie beheert die dag. Ik toon mijn eigen werk. Ze geeft terug dat dat wat ze zag ze nog niet eerder had gezien. Origineel dus. Dat is goed, toch? Zij gaat echter niet over opname in de collectie en verwijst naar de e-mail. Ik loop door naar andere galeries op de Oude Gracht. Bij de Grachtengalerie is het een drukte van belang. Er was net een beurs geweest en ze zijn bezig met de nasleep daarvan. Ook daar krijg ik een e-mail om aan te melden. Geen tijd om te kijken naar de kunst zelf. Tenslotte stap ik bij een wat kleinere galerie binnen. Wed, vlakbij de statige Dom. Daar heb ik eigenlijk de meeste klik mee. Het is overzichtelijk. Ik heb er iets toe te voegen. En de dame die toezicht houdt neemt de tijd voor mijn verhaal en voor het kunstwerk. ‘Het is acryl toch? Met textiel!’ ‘Het is een interessant werk, ik ben benieuwd naar je andere kunstwerken.’ Het doet me goed om te horen hoe ze op het werk reageert. Het is een fijn gesprek. Ze neemt mijn kaartje mee en geeft aan dat als ik iets zou terug horen, ik zou worden toegelaten.

Dus, had ik nu succes gehad? Nou, niet direct. Ik heb geen nieuwe galerie gevonden. Geen directe mogelijkheid om in een andere omgeving werken te tonen. Een nieuw publiek te vinden. En of dat nog zou komen was maar de vraag. De eerste vriendelijke afmelding komt al na een week, van de Grachtengalerie. Ik pas daar niet in de collectie. Van Galerie Morren en Wed heb ik nog niet iets gehoord. Is het dan een mislukking? Nou, nee, ook dat niet. Ik weet dat wildvreemde mensen positief kunnen reageren op mijn werk. Ik weet me te presenteren en durf het ook. Ik weet weer meer over hoe een galerie werkt.

Ik zoek dus door. Wil jij me helpen daarbij? Ik ben al verbonden met galerie AVG in Vught. Maar ik zoek meer galeries. Een galerie buiten de regio ’s-Hertogenbosch. Bijvoorbeeld in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Arnhem. Iemand die werk van mij wil representeren en met wie ik fijn kan samenwerken. Help je mij en lukt het me om zo een galerie te vinden, dan bied ik je naast mijn dank ook korting op de aankoop van een van mijn kunstwerken. Check maar het aanbod op de website. Ik stel het zeer op prijs!

1 Reactie
  1. Sjon 4 weken geleden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2018 Marcel Rus

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?